In een afgelegen klooster in het Australië van de jaren 1940, wordt een missie voor aboriginal kinderen gerund door een rebelse non, Zuster Eileen (Cate Blanchett). Een nieuwe pupil (Aswan Reid) wordt midden in de nacht bezorgd - een jongen die speciale krachten lijkt te hebben. Wanneer het klooster de beschikking krijgt over een kostbaar, groot beeld van Christus aan het kruis, leert de nieuwe jongen Jezus voor het eerst kennen en is helemaal betoverd. Maar het inheemse, Aboriginal, spirituele leven van de jongen staat haaks op de christelijke kloostermissie en zijn mysterieuze kracht wordt een bedreiging. Zuster Eileen staat in dit verhaal over spirituele strijd en de kostprijs van overleving, voor de keuze tussen de haar geloofstradities en de waarheid van de jongen.
De echte held is echter niet filmster Blanchett maar die jongen (innemend gespeeld door de debuterende Aswan Reed), die met een flinke knipoog naar het christendom De Nieuwe Jongen wordt genoemd. Naarmate het accent komt te liggen op de messiaanse bril waardoor zuster Eileen hem bekijkt, gaan dingen echter door elkaar lopen en dreigt Thornton zich te verliezen in perspectieven en zijn eigen gecreëerde mysterie. En eigenlijk wil je hem dat niet eens kwalijk nemen. Hoewel hij The New Boy simpel wil doen voorkomen, heeft hij met de film nu eenmaal heel veel te vertellen. En dat heeft hij met een bewonderenswaardige stilte gedaan.
‘The New Boy’ verkiest beeld boven tekst, met een prachtige, klassieke score van Nick Cave en Warren Ellis
Regie: Warwick Thornton
Genre: Avontuur
En met: Cate Blanchett
96’
wo13 novom20u00